'Projectontwikkeling is een ervaringsvak'
Foto: Christiaan Krouwels
Na ruim vijftien jaar als ontwikkelingsmanager en regiodirecteur bij AM is Peter Heuvelink terug op het oude nest, maar nu als algemeen directeur van zowel Janssen de Jong Projectontwikkeling als de nieuwe conceptontwikkelaar Revolve Development. Cobouw ging met hem in gesprek. "Als we iets willen doen en we geloven erin, dan kan dat. Dat is leuk."
Wat gaf de doorslag om AM te verruilen voor JAJO?
“Omdat ik bij JAJO als directeur directer invloed heb. Dat is een ondernemender rol dan bij AM als regiodirecteur. Tegen vrienden zeg ik wel eens: ‘eerst was het bowlen met de hekjes omhoog en hier is het bowlen zonder hekjes’. Bij BAM heb je een strakkere structuur en organisatie. Terecht, dat hoort bij een corporate omgeving. Hier zit je direct bij de raad van bestuur. Als we iets willen doen en we geloven erin, dan kan dat. De lijnen zijn korter. Je zit directer bij ondernemerschap. Dat is leuk.”
Heeft u dat ondernemende van huis uit mee gekregen?
“Ik kom wel uit een echte architectenfamilie, met vaak eigen bureaus. Misschien dat dat meespeelt. Mijn moeder riep altijd: ‘niet nog een architect’. Maar met projectontwikkeling ben je er heel dicht bij. Samen met teams werk je toch aan de gebouwde leefomgeving.”
Ziet u veel overeenkomsten tussen beide bedrijven?
“AM doet inbreiding op grootstedelijk niveau. Janssen de Jong Projectontwikkeling doet dat ook, nu bijvoorbeeld in Utrecht en Alphen aan de Rijn, maar ook bij inbreiding in dorpen is Janssen de Jong Projectontwikkeling veel betrokken. Dat is net zo’n topsport, alleen de projecten zijn kleiner. We durven wat lokale projectontwikkelaars soms niet durven. Daarin komen we zeker overeen. Alleen zijn de projecten bij AM gemiddeld groter.”
Janssen de Jong Projectontwikkeling had het afgelopen jaar te kampen met langere doorlooptijden en een veranderende markt, blijkt uit het jaarverslag. Moet u als nieuwe directeur daardoor nu een andere koers gaan varen?
“Geen nieuwe koers. Wat er staat is robuust en goed. We willen nog meer gezien worden als een goede en betrouwbare samenwerkingspartner met heel veel kennis. Hoe kunnen we de kracht van al die collega’s verspreid over verschillende regio’s nog meer inzetten en benutten, ook voor onze partners? Dat is iets waar we vol op inzetten.”
Maar toch ook minder focussen op dure woningen omdat die in de huidige markt minder goed verkopen?
“Dat heeft meer met onze portefeuille te maken. We richten ons meer op duurzaam en betaalbaar wonen. Tegelijkertijd willen we ook doorstroming stimuleren in dorpen, waardoor je meer verhuisbewegingen krijgt. Maar het moet wel passend zijn op die plek. Dertig procent sociale huur en duurzaam ontwikkelen is voor ons geen discussie, dat is noodzaak. In een betaalbaar segment bouwen, middenhuur en middenkoop, dat is ook belangrijk. De middenklasse bepaalt toch mede de leefbaarheid van de buurt of de stad. Het moet een gezonde mix zijn tussen sociale huur, middenklasse, vrijesector en voorzieningen. Dat is maatwerk, in overleg met de overheid en inwoners.”
U bent jarenlang ontwikkelingsmanager geweest. Helpt die ervaring u nu als directeur?
“Zeker, ons vak is een ervaringsvak. Als je die ervaring niet hebt, is het best lastig om beslissingen te nemen, de juiste vragen te stellen of een serieus klankbord te zijn. Het vormt ook je visie op hoe je projecten wilt doen. Je moet drie tot vier jaar vooruit denken, want dan pas ga je je Omgevingsvergunning aanvragen die getoetst wordt op het dan geldende beleid. Als je bij het begin je polsstok niet wat verder legt, heb je later een probleem. Het is lastig knopen doorhakken als je er niet zo veel verstand van hebt. Als je die ervaring niet hebt, kun je niet zeggen: ‘we gaan toch linksaf’ en blijf je hangen in het advies van je collega’s.”
Dus je moet niet alleen doortastend zijn als projectontwikkelaar, maar ook geduldig?
“Begripvol. Het heeft geen zin om te stampvoeten omdat je door wilt. Uiteindelijk heb je veel partijen nodig. Je bewust zijn van wat al die partijen nodig hebben om een besluit te nemen en daar open over zijn, brengt je uiteindelijk toch verder. We moeten vooral slimmer zijn in onze processen om te kunnen versnellen. Maar dat is op kracht en niet op macht.”
Welk doel heeft u zichzelf als directeur gesteld de komende jaren?
“Om de kracht die in de regio’s zit meer met elkaar te verbinden en op kracht en kennis gedreven een goede samenwerkingspartner met veel focus op duurzaamheid en betaalbaarheid te zijn. Als Projectontwikkeling kunnen wij ook het voortouw nemen in onze circulaire doelstelling ‘Closing the circle, together’. Wij kunnen als initiatiefnemer en opdrachtgever binnen en buiten JAJO namelijk in elke fase van een bouwbehoefte helpen. Van het oogsten van de materialen door New Horizon Urban Mining tot en met het onderhoud door Janssen de Jong OnderhoudPlus. Je moet daarmee helemaal vanaf de voorkant beginnen en dan ook een overheid of corporatie vinden die bereid is om die nieuwe manier van ontwikkelen te omarmen. Het gedachtegoed is ontwikkeld en we maken het nu waar.”
CV
Aansluitend aan zijn studie Ruimtelijke Ordening en Planologie aan Hogeschool Saxion ging Peter Heuvelink (Delfgauw, 1974) aan de slag bij Janssen de Jong Projectontwikkeling in het oosten van het land. Na een kortstondig uitstapje naar de gemeente Pijnacker-Nootdorp keerde hij terug naar JAJO, maar nu in Zuid-Holland. Vervolgens was hij ruim vijftien jaar ontwikkelingsmanager en regiodirecteur bij AM. In september maakte hij voor de tweede keer in zijn carrière de overstap naar JAJO. Daar is hij als algemeen directeur verantwoordelijk voor de dochterbedrijven Janssen de Jong Projectontwikkeling en Revolve Development.
Bron: Cobouw Foto: Christiaan Krouwels